فرمانده انتظامی استان یزد بیان کرده : «امسال با هدف کاهش سوانح رانندگی ناشی از خواب‌آلودگی، ۲ تن تخمه شور در میان رانندگان توزیع شد. » جدا از بحث به ظاهر طنز ماجرا، این گفته سبب شد به سراغ بررسی راه های کاهش اینگونه حوادث برویم.

تخمه بخورید تا خوابتان نبرد! / بررسی راه‌های کاهش تلفات حوادث رانندگی ناشی از خواب‌آلودگی

متین نجفی خبرنگار تحریریه جوان قدس : چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی موضوع توزیع ۲ تن تخمه شور به منظور جلوگیری از خواب‌آلودگی رانندگان واکنش برانگیز شده است، تا جایی که برخی این موضوع را یک شوخی یا خبر کذب عنوان کرده‌اند، اما باید گفت که این نقل قول واقعی و درست است.

این کار در دیگر استان ها نیز انجام خواهد شد

سردار عباسعلی بهدانی‌فرد فرمانده انتظامی استان یزد با اشاره به اینکه امسال با هدف کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های برون‌شهری این استان که اغلب به دلیل خواب‌آلودگی رخ می‌دهد، ۲ تن تخمه شور در میان رانندگان این مسیرها توزیع شد، گفت : این ابتکار استان یزد مورد توجه فرماندهی انتظامی مرکز قرار گرفت و مقرر شد در دیگر استان‌ها نیز اجرایی شود.

سردار بهدانی‌فرد با بیان اینکه جریمه کردن هنر نیست، اظهار داشت: من با جریمه کردن رانندگان در معابر درون شهری و مسیرهای برون شهری مخالفم؛ هنر ما باید این باشد که به راننده بگوییم کجا توقف کن؛ نگوییم اینجا توقف نکن، اما شرایط خیابان های شهر یزد جوابگو نیست.

فرمانده انتظامی استان یزد، خواب آلودگی را دلیل اصلی واژگونی خودروها در مسیرهای برون شهری این استان و به دنبال آن وقوع پیامدهای ناگوار ناشی از این اتفاق ذکر کرده و یادآور شد: در معابر داخل شهر نیز به علت مبلمان خاص شهر یزد، گاهی مجبور هستیم ۹۰ درصد نیروهای خود را در حوزه ترافیک به کار گیریم. او اضافه کرده : مشکلات اقتصادی نیز مزید بر علت و موجب شده تا یک راننده، چشمش باز باشد اما مغزش فرمان درست را صادر نکند و موجب بروز حوادث ناگوار شود.

سردار بهدانی‌فرد به اقدامات خوب شهرداری، شورای شهر و مجموعه انتظامی استان در رفع بسیاری از نقاط حادثه خیز استان اشاره و تاکید کرده : خیابان های یزد کم‌عرض است و گاهی مجبور به افزایش نیروها در برخی مسیرها مثل چهارراه اطلسی یا چهارراه ریاضی هستیم. فرمانده انتظامی استان یزد بلوار طالقانی را دیگر نقطه پر ازدحام هسته مرکزی شهر یزد اعلام و بیان کرده که یکی از دلایل اصلی ازدحام در این نقطه وجود شمار زیادی از مطب پزشکان است. او افزوده : جریمه کردن مردم راه حل ما نیست بلکه باید در این زمینه چاره ای اساسی اندیشه شود.

اما چه راه حل هایی برای این مسئله وجود دارد؟

پیشنهاد هوش مصنوعی برای کاهش تلفات سوانح رانندگی

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان هم تیرماه ١٤٠٢ بر استفاده از هوش مصنوعی به منظور جلوگیری از وقوع تصادفات تاکید کرد. سرهنگ اصغر زارع گفته بود: «هوش مصنوعی یکی از ابزارهایی پیشرفته امروز است که می‌تواند رفتارهای انسان را تشخیص دهد و کنترل کند. رفتار انسان‌ها پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است و پلیس در زمینه کنترل رفتار رانندگان، به کمک هوش مصنوعی نیاز دارد تا از خواب‌آلودگی آنها درجاده‌های استان جلوگیری شود.» سرهنگ زارع با اشاره به اینکه واژگونی خودرو ناشی از خواب‌آلودگی رانندگان، یکی شایع‌ترین حوادث جاده‌ای استان اصفهان است، گفته بود: «در این حوزه اقدامات بسیار زیادی انجام شده، اما توفیقات چندانی کسب نشده است. در طرح توقف و حرکت که توسط پلیس راه اجرا شد، ماموران جلوی رانندگان را گرفته و از آنها می‌خواستند تا کمی توقف کنند و پس از رفع خستگی و خواب‌آلودگی به ادامه مسیر بپردازند، اما با این وجود، بعضی از راننده‌ها پس از متوقف‌شدن توسط ماموران، به رانندگی می‌پرداختند و بعد از طی مسافتی کوتاه بر اثر خواب‌آلودگی خودرو آنها واژگون می‌شد.» بنابر نظر رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان، پلیس در زمینه کنترل و مقابله با تخلفات حادثه‌ساز و اداره راه‌ وشهرسازی در زمینه رفع نقاط حادثه‌خیز اقدامات موثری را انجام می‌دهند و امیدواریم با استفاده از هوش مصنوعی نیز بتوانیم رفتار ترافیکی رانندگان را کنترل کنیم و شاهد کاهش تصادفات باشیم. »

حسگرهایی برای هشدار به رانندگان خواب‌آلود

خواب‌آلودگی بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است، عاملی که شرکت‌های بزرگی در دنیا را به این فکر انداخته تا سیستمی ابداع کنند برای تشخیص خواب‌آلودگی راننده. هرچند این رویا به واقعیت پیوسته، به‌طوری که حسگرهایی مقابل صورت راننده تعبیه می‌شود که دائما حرکت فرمان،  چشم‌ها و سایر الگوهای رفتاری راننده را تحت‌نظر دارند. اگر تشخیص حسگرها از نحوه رانندگی با حالت خواب‌آلودگی نزدیک باشد، آلارمی پخش می‌شود و به راننده هشدار می‌دهد. این روش برای اولین‌بار از سوی شرکت ولوو ارائه شده است.  مدیر پروژه طراحی سیستم هشدار خواب‌آلودگی راننده در این‌باره گفته بود: «ما به جای کنترل حرکت فرمان و چشم‌های راننده، نحوه حرکت خودرو در جاده را کنترل می‌کنیم، زیرا با این‌ روش، احتمال وقوع خطا در رانندگی به  طور دقیق‌تری مشخص می‌شود و سیستم زمان بیشتری دارد تا شرایط را بسنجد و تا قبل از اینکه دیر شود، خواب‌آلودگی راننده را هشدار دهد.» دکتر ولفگانگ بیرک گفته بود: «این سیستم همچنین  در مواقعی که راننده به دلایل دیگری جز خواب‌آلودگی، در حال از دست دادن تمرکز خود است،  هشدار می‌دهد. »

آزمایش خون، راهی برای سنجش میزان خواب‌آلودگی

به نقل از آی‌ای، پژوهشگران دانشگاه «موناش» استرالیا آزمایش خون جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند میزان خواب‌آلودگی رانندگان را تشخیص دهد. پژوهشگران استرالیایی می‌گویند با تخصیص بودجه کافی می‌توان آن را در پنج سال آینده در جاده‌ها استفاده کرد. گروهی از پژوهشگران به سرپرستی کلر اندرسون، استاد موسسه مغز و سلامت روان در دانشگاه «موناش»، پنج نشانگر زیستی را در خون شناسایی کردند که می‌توانند با دقت ٩٩درصد تعیین کنند که آیا فرد برای ٢٤ ساعت یا بیشتر بیدار بوده یا خیر. این در حالی است که پژوهش‌های اخیر نشان داده رانندگی با کمتر از پنج ساعت خواب به اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک است. در چنین سناریویی، باید راهی برای اندازه‌گیری خواب‌آلودگی رانندگان وجود داشته باشد و پژوهشگران استرالیایی دقیقا راهی برای انجام آن یافته‌اند. در حال حاضر در بریتانیا، رانندگان حرفه‌ای موظفند دفترچه کار و استراحت را که پلیس در صورت تصادف در نظر می‌گیرد، پر کنند. با این حال، اثبات اینکه تصادف در نتیجه خستگی راننده بوده، چالش برانگیز است و یک آزمایش خون می‌تواند بسیار مفید باشد. با این وجود، همه پژوهشگران با آن موافق نیستند، چراکه بر این عقیده هستند که تست گرانی است و بسیاری از عهده آن بر نمی‌آیند، بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند به جای جریمه رانندگان پس از وارد شدن خسارت، کار بیشتری برای رفع خستگی از طریق بهبود برنامه کاری و کاهش ساعات کاری طولانی برای افراد انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.